Utolsó találkozónk a bécsi városházán volt, Waltraud Rumpl kommunikációs igazgató asszony fogadott minket, aki több mint 20 éve dolgozik az önkormányzatnál. Rumpl asszony osztálya évi 15 millió euróból gazdálkodik, összesen 110 emberrel.
...persze Bécs teljes kommunikációját nem 110 ember végzi; az osztály feladata ugyanis a koordináció, a fő projektek és üzenetek kezelése; a specifikus területek ugyanis az egyes irodákhoz tartoznak, így pl. a városrehabilitációs projekteknek saját kommunikációs csapata van szoros együttműködésben Rumpl asszony irodájával. Hasonló együttműködés van a turisztikai irodával és a COMPRESS-el, utóbbi leginkább egy városi diplomáciai szervezethez hasonlítható összesen 12 képviseleti irodával Moszkva és Bécs között, többek között nálunk is.
forrás: Friedrich Schiller - http://www.seconds2real.org
- MB - Miért fektet a városháza ennyi pénzt a kommunikációba?
- WR - Ahhoz, hogy fejlesszünk tudni kell a városlakók igényeit, ahhoz, hogy a városlakók is fejlődjenek, tudniuk kell a mi igényeinket; ha ez az együttműködés megvan, akkor sokkal többet takarítunk meg mint 15 millió euro.
forrás: Friedrich Schiller - http://www.seconds2real.org
- MB - Hogyan kapcsolódnak a városlakókhoz?
- WR - Egyrészt saját újságunk van 1 milliós példányszámban négy célcsoport (család, ifjúság, idősek, migránsok) és két tematikus (kutatás & felfedezés, egészségügy) területre bontva, illetve folyamatosan erősítjük az online csatornáinkat, különösen az ifjúság felé, hiszen ez a réteg már kevéssé olvas papírt. A helyi TV csatornában hetente 9 perc áll rendelkezésünkre és természetesen folyamatosan generálunk rádiós és egyéb megjelenéseket is, továbbá rendszeresen támogatunk, jelen vagyunk a városban. Fontos továbbá, hogy nem csak a lakók, de az önkormányzat dolgozói, vagyis a belső kommunikáció is hozzánk tartozik, így egy további újságot kizárólag a munkatársak számára készítünk, akik természetesen belső online felületeken is tájékozódhatnak és kommunikálhatnak egymással. A belső rendszer nyitottsága nagyon fontos, rendkívül hatékonnyá teszi a munkánkat!
forrás: Kay von Aspern - http://www.seconds2real.org
- MB - Milyen tartalmak jelennek meg a külső csatornákon?
- WR - Az aktuális fejlesztésektől egészen a programajánlókig, de itt közöljük a legfrissebb kutatásokat is, melyben a lakossági igényeket, visszajelzéseket mérjük, hogyan viszonyulnak az egyes fejlesztésekhez, milyen kifogásaik vannak stb. Ezek rendkívül megkönnyítik a városvezetés munkáját, hiszen nem mennek el felesleges energiák és pénzek, pontosan az igényekre tudunk koncentrálni. Fontosnak tartjuk továbbá az állampolgárok tudatosságának fejlesztését is különböző témákban ezért a környezetvédelem és a fenntarthatóság területek kiemelten jelennek meg, de nagy figyelmet fordítunk az aktivitásra is, vagyis az öntudatosságra; ezt szolgálja az az óriás tábla is Bécs határánál - "Bécsnek 1,7 millió agya van".
Vannak azonban korlátok is - Bécs betiltotta a politikai és vallási megjelenéseket a városi lapokban, ezzel is hangsúlyozva a függetlenséget, pártatlanságot és erősítve a tartalomra való fókuszálást.
forrás: Friedrich Schiller - http://www.seconds2real.org
- MB - Mi Bécs, mi a város fő üzenete?
- WR - A bécsi logó és a hozzá kapcsolódó üzenet még nálam is öregebb - már ami az itt töltött éveimet illeti - ugyanis a logó és a "Wien ist anders" (Bécs más) szlogen már közel 35 éves. A szlogen persze folyamatos vita tárgya, azonban úgy érezzük ez az, ami minket leginkább kifejez és motivál. Természetesen bizonyos projektekhez más üzeneteket kapcsolunk, mint pl. a kultúra, vagy innováció területén, azonban a fő irány az egyediség és ez láthatóan tükröződik a városon.
forrás: Magnus Omme - http://www.seconds2real.org
...Bécs jó, és nagyon lelkesek! Most pedig mienk a feladat, hogy hasonló rendszereket építsünk ki... közösen!!!
MB
Dr. Szegvári Péter, Finta Sándor, Waltraud Rumpl, Csébi Tamás, Dr. Szűcs Panni, Mezős Balázs