HTML

városépítési főosztály

A városfejlesztés közös ügy. Budapest fejlődése nem lehet sikeres az itt élők aktív részvétele nélkül. A kezdeményezés célja az együttműködés megteremtése a várost tervezők és a városban élők között. A blog, Finta Sándor Budapest főépítésze, és a városházán az általa vezetett azonos nevű, Városépítési Főosztály projektje. Az itt közöltek szakmai ötletek, koncepciók, beszámolók és vitakérdések.

facebook

szerkesztőség

mezos.balazs@budapest.hu

642px-Seestadt Aspern Logo.svg.png

...a köztéri művészeti találkozó után metróra szálltunk és egészen a végállomásig mentünk, ahol egy óriási építkezésen kívül csak a főváros halvány vonalait lehetett látni a távolban; valóban új városról van szó és nem éppen a szomszédban; ...de hogy kerülünk mi ide metróval, elvégre a város még nem épült meg, egy lélek sem lakik itt?

seestadt-see-gforrás: skyscrapercity.com

Nikolaus Summer a bécsi városháza PR vezetője, az Aspern Seestadt projektfelelőse vezetett körbe az építkezésen.

226 uvp A5 %28c%29Wien3420 Schedl (1)forrás: http://www.aspern-seestadt.at/

A projektet több mint 20 éve készíti elő a városvezetés szoros együttműködésen gazdasági, ipari és befektető társaságokkal, mert nem lakópark épül, hanem egy új város, melynek saját gazdasága az egyik motorja. A terület valaha egy repülőtér volt, az itt kialakított óriási tó pedig tökéletes városi helyszín, mely nem csak lakhatást, de munkát, szórakozást, oktatást és minden mást is kínál, amitől város a város. A beruházás egyik büszke alapja, hogy a város még nem, de a tömegközlekedési hálózat készen van; ezzel a szemlélettel megelőzhető az autós ingázás kialakulása, hiszen miért is autózna a helyi lakos, ha az utca végén ott van a metró állomás; ugyan ezt a célt erősíti a város saját autóflottája, megosztó rendszere, mely szükség esetén egyszerű és olcsó szolgáltatást kínál az itt lakók számára, hogy az "ahhoz, hogy kiköltözzek autóra van szükségem" szemléletet megelőzzék. A belső terek természetesen csak gyalogosok és kerékpárosok számára lesz elérhető, autó a központi területekre nem mehet be.

<a href="http://www.derstandard.at" rel="external">www.derstandaforrás: http://www.aspern-seestadt.at/

Az új város 2016-tól 2028-ig 6000 lakót vár, 20.000 munkahelyet teremt, 4000 m2 üzlet terület jön létre és saját oktatási campus is épül Bécs jóvoltából.

aspernSeestadt_Luftperspektiveforrás: http://www.aspern-seestadt.at/

  • MB - mitől lesz itt élet, mitől lesz ez szerethető; hiszen a nagyvárosok esetében ez egy több száz éves folyamat!?
  • NS - A fizikai tervezés a "városi értékek" mentén folyt, vagyis számba vettük azokat a tényezőket, melyek miatt a városi élet vonzó lehet. A tervezésen túl önálló software stratégiánk is van, vagyis olyan programokat dolgozunk ki, melyek a város élhetőségét, szerethetőségét segítik elő. Ennek a célnak az alapja pl. az Aspern-i tó, a közösségi bevonással létrejövő zöld és közterület fejlesztések, a közösségi kert projektek, vagy az egyik legfontosabb "nem megvalósuló beruházás" is, vagyis nem építünk plázákat, hanem az utcai földszinti boltok működtetik majd a kereskedelmet, szolgáltatást, szórakozást, vendéglátást. Ebben a térben tehát a közösség, a közösségi élet az első, a vásárlás csak második; ez pont a fordítottja a plázák stratégiáinak. Továbbá most írtunk ki pályázatot városmarketing-, menedzsment cégek számára, a nyertesnek pedig pont az lesz a feladata, hogy a városi közösségekkel együttműködve biztosítsanak különböző szolgáltatásokat, hogy a város élhető és szerethető legyen. 

Stephan Huber, "Aspern Affairs", Installation U-Bahn-Station Aspforrás: http://www.koer.or.at/en/ (a KÖR program installációja az asperni metró megállóban)

Nikolaus olyan lelkesen beszélt a beruházásról, hogy végül kibukott az utolsó kérdés:

  • MB - ha elkészül te kiköltöznél?
  • NS - az elején nem gondoltam volna, azonban napról napra közelebb látom magamhoz ezt az új, kialakuló életstílust.

 MB

A bejegyzés trackback címe:

https://varosepitesifoosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr235703130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paraszthajszal 2014.01.08. 01:37:11

Tetszik, csak ez az interjú kicsit rövid. Éppen belemelegedtem volna, amikor csodálkozva konstatáltam, hogy a második kérdés egyben már az utolsó is.

Bár gondolom ez a szerkesztett verzió.

kézműves étcsokimikulás 2014.01.08. 08:15:25

na,akkor most nagyvarost epitenek vagy 6.000 fos "telepulest" vagy mi is van???

sírjatok 2014.01.08. 08:30:12

@étcsokinyuszi: dehüjevagy, hiszen ebből is látszik, hogy Ausztria mennyivel fejlettebb. 6000 fős település MO-n falu, míg ugyanennyi ember nyugatabbra már nagyváros!

Rémbódess 2014.01.08. 09:59:03

@sírjatok: Az biztos, hogy fejlettebb. Mondj egy olyan 6000 fős magyar falut, ahol metró van és közösségi autómegosztó hálózat :-)

2014.01.08. 10:20:23

Ez akkor valami olyan, mint egy nagyobb budapesti lakópark?

2014.01.08. 10:21:46

Ja nem, ez nagyobb, ezt 40 éve lakótelepnek mondtuk.

lyken 2014.01.08. 10:44:45

@étcsokinyuszi: Gazdagrét elég tekintélyes méretű. A kapacitása ~12000 fő lakosság/~1000 fő munkahely. Ez összesen 13.000 fő. Aspern ennek a duplája és tervezetten, ÉSSZEL csinálják. Budapest összetenné a két kis mancsát örömében, ha tervezetten csinálnának ilyet a honatyáink, mert az azt jelentené, hogy túlléptek a populista politizáláson meg a haszonlesésen. Azt jelentené, hogy a jelenlegi politikai slepet elkergették a bánatos fenébe.

Baloldali érték 2014.01.08. 11:18:22

Nem értem a cikk hurráoptimizmusát, miszerint bécsben feltalálták a kanálban a mélyedést, épül egy városszéli lakótelep, közlekedéssel együtt. Essünk hasra, bezzegokososztrák, hülyemagyar.

Nem kell olyan messze menni városszéli lakótelepet látni: Újpest, Kápmegyer, Újpalota. Nálunk is megpróbálták tervezetten, ésszel csinálni, tömegközlekedés fejlesztéssel egybekötve, a kor színvonalán. Akkor így sikerült, ez lett belőle, ha a korabeli várostervezőket megkérdezzük váltig állították volna ők is hogy Újpalotánál jobb hely nem is lesz a városban.

Hogy Aspern hogy fog sikerülni megnézhetjük huszon-harminc év múlva. Nem feltétlenül sikeres recept, de meg lehet csinálni jól.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.08. 11:23:07

ha megnézitek a látványterveket, akkor pontosan látható, hogy nagyvárosias városrész jön létere, nem kisvárosias épületek épülnek. egyébként meg mindenki számára világos, hogy de facto városrészről beszélünk (bécs közigazgatási határain belül vagyunk).

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.08. 11:30:14

@lyken: és gazdagrét nem mostanában fog metrót/kötöttpályát kapni (az m4-kelenföld nagy jó indulattal sem az), holott nagyobb szüksége lenne rá, mint aspernnek. mert gazdagréten helyben nincs munka, aspern viszont "munkahely-felesleggel" fog rendelkezni.

@Baloldali érték: nem találtak fel semmit, gondolkoznak, dolgoznak. ennyi. kápmegyeren máig nincs metró, csak terv. aspernben ott a metró. ennyivel máris előrébb vannak, és most kezdték. az elit gazdagrét esetében ugyanez a helyzet. okosabban csinálják, szóval igen, bezzegosztrákok.

lyken 2014.01.08. 12:05:03

@Baloldali érték: "Nem kell olyan messze menni városszéli lakótelepet látni:"
Ezek egyike sem az utóbbi 25 évben épült. Nem tudok még csak tervekről sem. Plusz ezekre a helyekre nem vitték ki a tömegközlekedési vonalakat amiket oda terveztek.

"Hogy Aspern hogy fog sikerülni megnézhetjük huszon-harminc év múlva. Nem feltétlenül sikeres recept..."
Valóban nem tudhatjuk, de szerintem kiegyezhetünk abban, hogy a már most létező tömegközlekedés is és maga a koncepció is életképesnek, élhetőnek tűnik.

@milliliteratura: "és gazdagrét nem mostanában fog metrót/kötöttpályát kapni (...), holott nagyobb szüksége lenne rá, mint aspernnek. mert gazdagréten helyben nincs munka, aspern viszont "munkahely-felesleggel" fog rendelkezni."
Így van. Plusz tedd hozzá, hogy ha odatettek volna egy P+R parkolót, akkor azt több ezer ember használná. Szerintem az M4 a mai formájában kihasználatlan lesz.

SemBoga 2014.01.08. 12:27:06

mondjuk a volt repülőtér helyére rakott tó kapcsán egyből a volt szovjet laktanyák és az alattuk kialakult szennyezettség jutott eszembe

de biztos csak a savanyú szőlő miatt :)

☉ ☾ 2014.01.08. 12:41:36

Stadion nélkül szart sem ér.

Baloldali érték 2014.01.08. 13:39:58

@milliliteratura:
@lyken:

Újpalota és Kápmegyer villamost kapott, utóbbi olyan műszaki kivitelezéssel, hogy a 3-mas metró nyomvonala rávezethető legyen. Az újpesti lakótelep metrót kapott, Békásmegyernél adott volt a HÉV.

Még mindig nem látom a bezzegausztriát abban a tekintetben hogy városszéli lakótelep tömegközlekedéssel egybekötött fejlesztése zajlik.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.08. 17:08:44

@Baloldali érték:
Aspern-belváros (13,5 autókm): 23' menetidő, átszállás nélkül, 4 percenkénti indulás.
Kápmegyer-belváros (12km): 33' alatt beérsz a lehelre (nem a legbelvárosabb...) átszállás nélkül, vagy 14+2(átszállás)+12= 28 perc alatt egy átszállással a nyugatihoz. a 4 percenkénti indulás legalább csúcsban megvan itt is.
Újpalota-belváros (8,7km): 22', gyorshetessel blaháig. a sűrű indulás megvan. ha ragaszkodnánk a sínekhez, az mondjuk elég hervasztó lenne, átszállással 22+2+7=31' oktogonig, helyenként ritkás követéssel.
békás-belváros (10km): 18', átszállás nélkül, 4 percenként.

Jól látható, hogy egyedül békásnak hasonló a (tömeg-)közlekedési helyzete. És mit ád isten, pont itt volt először sín, és aztán lakótelep. ahol utólag próbálták hozzávarni az odajutást, ott érdemben rosszabb eljutást látunk. a poszt részben erről szól, részben meg arról, hogy ez nem csak lakótelep, sőt, csak kis részben az, mert egyébként egy "ipari" park.

varosépítési főosztály 2014.01.08. 18:00:12

A cikk nem a "bezzegosztrákokról" szól, hanem egy új városnegyed okos és előkészített fejlesztéséről, illetve arról, hogy vajon sikerül e a falak közé életet lehelni?

sarafleischer 2014.01.09. 04:38:13

@varosépítési főosztály: remélem sorozat lesz a hogyan leheljünk életet topikból itt a blogon. Szerintem Ócsa és a törökbálinti Tópark beruházás is érdekelheti az olvasókat!

lüke 2014.02.08. 17:34:03

csak abban különbözik hasonló bp-i városnegyedtöl, hogy kimegy ide a
METRO
süti beállítások módosítása