...a köztéri művészeti találkozó után metróra szálltunk és egészen a végállomásig mentünk, ahol egy óriási építkezésen kívül csak a főváros halvány vonalait lehetett látni a távolban; valóban új városról van szó és nem éppen a szomszédban; ...de hogy kerülünk mi ide metróval, elvégre a város még nem épült meg, egy lélek sem lakik itt?
Nikolaus Summer a bécsi városháza PR vezetője, az Aspern Seestadt projektfelelőse vezetett körbe az építkezésen.
forrás: http://www.aspern-seestadt.at/
A projektet több mint 20 éve készíti elő a városvezetés szoros együttműködésen gazdasági, ipari és befektető társaságokkal, mert nem lakópark épül, hanem egy új város, melynek saját gazdasága az egyik motorja. A terület valaha egy repülőtér volt, az itt kialakított óriási tó pedig tökéletes városi helyszín, mely nem csak lakhatást, de munkát, szórakozást, oktatást és minden mást is kínál, amitől város a város. A beruházás egyik büszke alapja, hogy a város még nem, de a tömegközlekedési hálózat készen van; ezzel a szemlélettel megelőzhető az autós ingázás kialakulása, hiszen miért is autózna a helyi lakos, ha az utca végén ott van a metró állomás; ugyan ezt a célt erősíti a város saját autóflottája, megosztó rendszere, mely szükség esetén egyszerű és olcsó szolgáltatást kínál az itt lakók számára, hogy az "ahhoz, hogy kiköltözzek autóra van szükségem" szemléletet megelőzzék. A belső terek természetesen csak gyalogosok és kerékpárosok számára lesz elérhető, autó a központi területekre nem mehet be.
forrás: http://www.aspern-seestadt.at/
Az új város 2016-tól 2028-ig 6000 lakót vár, 20.000 munkahelyet teremt, 4000 m2 üzlet terület jön létre és saját oktatási campus is épül Bécs jóvoltából.
forrás: http://www.aspern-seestadt.at/
- MB - mitől lesz itt élet, mitől lesz ez szerethető; hiszen a nagyvárosok esetében ez egy több száz éves folyamat!?
- NS - A fizikai tervezés a "városi értékek" mentén folyt, vagyis számba vettük azokat a tényezőket, melyek miatt a városi élet vonzó lehet. A tervezésen túl önálló software stratégiánk is van, vagyis olyan programokat dolgozunk ki, melyek a város élhetőségét, szerethetőségét segítik elő. Ennek a célnak az alapja pl. az Aspern-i tó, a közösségi bevonással létrejövő zöld és közterület fejlesztések, a közösségi kert projektek, vagy az egyik legfontosabb "nem megvalósuló beruházás" is, vagyis nem építünk plázákat, hanem az utcai földszinti boltok működtetik majd a kereskedelmet, szolgáltatást, szórakozást, vendéglátást. Ebben a térben tehát a közösség, a közösségi élet az első, a vásárlás csak második; ez pont a fordítottja a plázák stratégiáinak. Továbbá most írtunk ki pályázatot városmarketing-, menedzsment cégek számára, a nyertesnek pedig pont az lesz a feladata, hogy a városi közösségekkel együttműködve biztosítsanak különböző szolgáltatásokat, hogy a város élhető és szerethető legyen.
forrás: http://www.koer.or.at/en/ (a KÖR program installációja az asperni metró megállóban)
Nikolaus olyan lelkesen beszélt a beruházásról, hogy végül kibukott az utolsó kérdés:
- MB - ha elkészül te kiköltöznél?
- NS - az elején nem gondoltam volna, azonban napról napra közelebb látom magamhoz ezt az új, kialakuló életstílust.
MB