Elkezdtük boncolgatni a városi pavilonokkal kapcsolatos gazdasági, városképi kérdéseket; mivel zömének 2015-ben lejár közterület használati engedélye esedékessé vált a rendszer átgondolása, újratervezése. Első körben a nagykörúton belüli bódékat vizsgáltuk.
forrás: csigapavilon a nyugati téren 1958 - www.postamuzeum.hu
A közterületi pavilonok felülvizsgálata időszerűvé vált, nem csak engedélyeik miatt, de kinézetük, bérlőik, bérleti díjaik, a bennük működő funkciók, elhelyezkedésük igen csak rendezetlenné vált az elmúlt évtizedek alatt. A Nagykörúton belül összesen 125 db. pavilon áll, melynek 14%-a egyáltalán nem működik, 83% a felszínen található, 17% pedig a föld alatti aluljárókban. A pavilonok átlagos bérleti díjai 2000-6000 ft/m2 között mozog, ami igen olcsónak számít belvárosi viszonylatban. Funkciójukat tekintve leginkább "egyéb kereskedelmi ingatlanok", ami lényegesen eltér az eredeti tevékenységektől, mint pl. dohány-, virág-, hírlap árusítás.
forrás: tejivó - szubkultretro.blogspot.hu
De mit szeretnénk, ha nem az eredeti funkciókat? A dohány árusítás az elmúlt évben szabályozás alá került, így teljesen eltűnt a közterületekről, az újságosok az internet miatt jelentősen csökkentek és a virág árusítás is inkább üzletekbe költözött. A külföldi példákat nézegetve remek megoldásokat találtunk, mint pl. kerékpáros "drive"-ok, "coffee to go" kávézók, wifi pontok, vagy éppen vendéglátó helyek dohányzó standjai - utóbbi egyébként a körúton is van.
forrás: www.bikefixtation.com
A program az ideiglenes pavilonokra is kitér majd, vagyis a különböző fesztiválok és vásárok által működtetett bódékra, hiszen ezen a területen is jelentős károk érik nem csak a várost, de pl. a Vörösmarty téri vásár mögött működő kereskedelmi ingatlanokat is.
forrás: Shanghai Road Pedestrian Kiosks by Atelier Liu Yuyang
A városépítési főosztály tehát elindította pavilon programját, mely magát a rendszert szeretné újraépíteni az illetékes szereplőkkel, osztályokkal közösen, illetve olyan egységes arculatot adni, mely látványossá és nem hátrányossá teszi Budapestet.
...várjuk az ötleteket!
MB